Aku tau..dh ramai org yg dpt email ni..tp aku suke bace..tiap2 kali bace..mesti bengkak mate aku..sbb aku pn ade mak..sbb aku pn syg mak aku mcm org len..
Mak aku xsame mcm org len..mak aku bidadari syurga..tp aku je yg degil kadang2..hehe..aku kuat ngajuk ngan mak aku..tp mak xpenah bising..bile aku bc surat ni..mesti aku rs masih ade peluang untuk aku..sbb mak aku ade lg..
*******************************************************************************
Mak..... Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...... dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.... tanpa rasa mengantuk,
tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak...
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak..... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..
Mak..... amponkan kami semua...
kami nak mak sehat... kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit... kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....
Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula...kalau tak cukup,
mak kan banyak duit... mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....
Mak..... Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam..... airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....
Mak..... Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi..... kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak.. Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas... makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi....
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak.... anak mak yang ni dah tak betul kan ...?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak.... cukup la sampai sini dulu.... kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... selalunya,
kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula.... Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti.. sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil
*******************************************************************************
Windu kat mak..
Tuesday, March 4, 2008
Surat...
Posted by Latifah Suaib at 3:48 PM 2 comments
Saturday, March 1, 2008
cite rantau pjg..
On 23th feb aritu..aku join program kt sek. men. rantau pjg..ngajo bdk2 skolah menengah pakai dreamweaver.. Tula the only one program itec yg aku join..hehe..nmpk sgt aku xactive..tp klu bab2 keje luar camtu..aku sukela..tmbh2 klu nk g ngajo2 org nih..even aku pn xpandai mane pn..best ar gak..pg2 lg kene bgn g fakulti..jeles xkire ar tgk kak ina..sya..ngan anien tdo xingat.. xkisahlatu..demi minat aku..(cheewah..)..dh dok dlm bas dah..time tu la nd call aku ckp nak amik..ciss..np xckp awl2..xpyh aku ssh2 nk tunggu bas cun2 camtu..dh la tu..dh pakai cun2 kene salin bj lak..pakai t-shirt itec yg 'tersgt lawa' tuh..then gerak la dr fakulti ngan keter nd..xkan aku nk nek keter org len..diorg xpelawa pn..kek..kek..
pas perasmian sume2..star ar ngajo..mule2 ok la..lame2 aku tgk bdk2 tu cam boring jek..yelaa..mayb diorg rs diorg xde komitmen pntg lg nk blaja bende tuh..bkn masuk spm pn..klu aku pn bosan..hehe.. then pas time break..aku pn g la join bdk2 tu..diorg ok sbenarnyer..blh wat lawak..ngan cikgu pn blh join..mcm aku time skolah2 dulu laa..time avtiviti luar mmg ar cikgu sporting..cube klu dlm kelas..kene lak xwat homework..leh ke cikgu nk wat lawak camtu..hehe..
time tu jgk la nd wat silap mata kt bdk2 tu (dlm ertikata len..nk ngorat..)..mntg2 bdk skolah..blh ar klentong..
pas break tu..ni yg part aku malas sket..tau pebende?..aku kene wat chicken dance..bkn aku je..sume fasi laa..tp yg aku xpueh ati..ade yg xwat..blh je..aku lak yg xlepas.. aku xbg video ni kat org len..segan siot!..ahak..aku pn gelak gile tgk..ahak..bkn aku xpandai nari..dolu2 time skolah pnh ar aku nari2 ni..'tarian endang'..'tarian silat gayung'..akula pakar..ahak..tu dolu..skang nk suh aku nari..hampeh ar sket..min la punyer keje amik video nih..
pebande nih..nari ape..fasi kene buli..
pas blk tuh..aku ngan cikun pn membodek nd untuk bersiar2..hehe..solat sume kt bilik cikun..nd bwk kitorg g pj..pastu g tgk 'HOT FM BIG JAAAAAMM..' hehe..smptla tgk nurul(first time aku dgr lg tangis syukur..trus suke..)..ramlah ram.. imran ajmain..fafau ngan fbi..pastu tgk nd muke bosan jek..kitorg pn g mkn a&w pastu trus blk..thats the way aku abhkn ari aku untuk aritu..nk ltk slide gambo kt rantau pjg tu..tp nak kumpul dl..ltk sume skali..tq everybody!...
Posted by Latifah Suaib at 9:16 PM 1 comments
Wednesday, February 27, 2008
Sinar cahaya ayat kursi..
Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:
1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT
mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya
hingga subuh.
2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di
akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada
dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang
yang lain.
3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di
akhir tiap sembahyang,tidak menegah akan dia
daripada masuk syurga kecuali maut dan barang
siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah
SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya,
rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.
4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di
akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT
menganugerahkan dia setiap hati orang
yg bersyukur,setiap perbuatan orang yg
benar,pahala nabi2 serta Allah melimpahkan
padanya rahmat.
5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi
sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT
mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka
semua memohon keampunan dan mendoakan
baginya.
6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di
akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan
pengambilan rohnya dan dia adalah seperti
orang yang berperang bersama Nabi Allah
sehingga mati syahid.
7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi
ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT
berkenan memberi pertolongan kepadanya.
* Amalkanlah baca ayat kursi ni..aku dok amal jgk bace ayat kursi ni..especially time nk kuar umah..kdg2 tgh2 dok jalan tu..terperasan jgk org yg xkenal dok tgk semacam jek..takut beb!!..skang mcm2 bende leh jd..dh tentu kt xnk bende tu jd kat kt.. InsyaAllah..tuhan akan lindungi kt..
Posted by Latifah Suaib at 1:06 AM 0 comments
Thursday, February 21, 2008
Ni kajian tauu..
* Keras hati & degil.
Posted by Latifah Suaib at 9:26 PM 0 comments
Pebende nii?..
Saje nk story psl mlm aritu.. Ade meeting faci kt fakulti..malam lak tu.. Nak xnak.. mntk la tolong n.d amik aku kt umah..aku mmg minat nk join jd faci ni.. aku kn minat nk ngajo2 org nih..hehe.. dh la time meeting aku dok gelak jek ngan lawak bdk2 nih..campur lak ngan lawak teka teki n.d..aku la yg syok gelak..sbb aku mmg kuat gelak..
pastu dh nk blk..abg call..qais nk ckp ngan aku..tp die dh tdo..Alaaaa..windu lak kt bdk kecik tu..
Sblm blk..lepak mkn2 ngan n.d, kak ina n sya kat Miza Kopitiam..sdp gak nasi kerabu dier..kt situ smbung lg gelak aku..n.d wat lawak lg la..ape lg..at least terubat gak sakit ati aku time tu..geeelak jek..bkn stakat gelak jee..siap ade sesi photography lg..kik..kik..Then..blk dh lwt..bkn nk study..bz jek aku ngan kak ina dok surfing..transfer gambo lg..hehe..
Yg aku nk cite kt sini.. time aku dok tgh2 explore hp aku..suddenly, i found this video.. then aku gelak sorg2..what’s this?..when it happen?..sape punyer keje?
Aku rs mcm tauuu je sape nyer keje nih..berdasarkn tgn yg xbrape lawa nih.. xlen xbukan ..abg nyer keje la nii..
Posted by Latifah Suaib at 9:02 PM 4 comments
Tuesday, February 19, 2008
Bosann!!..
Pas mkn..perut kenyang..smbl dok lyn lagu teratai-zahid dr laptop kak ina..kik..kik..
Arini kelas sejam jek..tp jln sane..jln sini..bl nasi..tunggu bas..dh jd lbh 4 jam..hehe.. camtu la life aku kt cni..degree kt UiTM shah alam.. totally xsame mcm mase sijil kt baitulmal..dip kt KPTM.. Sini lg advanture..mase dip..umh sewa dkt..nk b***k pn blk umah..kik..kik.. jln kaki pn xjauh..pastu klu weekend aku gerenti kuar..xpn g umh chu..klu tgh tension..aku blh lg kuar sorg2 g j.j maluri..xpn lepak sorg2 kt klcc..camtula cr aku ilangkn tension..
Ms sijil lg manje..dok hostel lg..lunch pn blk bilik..smpt tdo lg..pas zohor br g kelas..tp xblh ponteng..nant pn. wan g nek bilik..hehe..
Pejam celik je..aku dh tercampak kt uitm s.alam.. ni yg aku nk selama aku idup..nk degree same mcm kwn2 aku yg len..bezanya aku lmbt sket jek..
Ape yg aku wat sume untuk mak..pas abh blaja..aku nk bg mak sng..nk kuar duit tiap2 bulan untk blanja mak..mcm org len wat..hehe..
Alhamdulillah..dpt gak smbg degree..klu de rezeki blh smbg master lak..hehe.. tu pn klu mak aku xckp "kawin la cpt dik.."..kik..kik..
Ssh sng aku kt sini..aku je yg tau..abg pn bnyk tlg aku..dl ms study die pakai keter..mak pn keje lg maser tu..sume tu akan jd memori aku spnjg aku kt sini..rebut2 bas.. tu xkire lg kasut aku putus time blk kelas..seksa nk smpai umh dgn kasut putus..kik..kik..blk umah je..kene gelak gile2 ngan kak ina..hampeh..pengalaman nih!!...
Emm..bln pose taun lps..aku pnh nangis dlm bas..hehe.. mase tu kelas aku abh lmbt sgt..aku sorg2 jek..dh kul 7..rupenyer bas pn brent berbuka..aku dok kt sek2 tunggu bas..org len pn ade..tp msg2 wat hal sndr..sedih lak aku..srg2 dok kt situ.. Bl org azan jee..sume org bkk bekal msg2..aku? ape pn xde..jgnkn seketul kuih..setitik air pn xde..studnt2 yg ade kt situ..sorg pn xbg aku pape untuk brbuka..rs mcm nk korek idung dh.. Air mate dh bertakung dh ni..sms la kt org yg blh diharap..saje nk cite2..kot2 die phm..rupenye die gelakkn aku.. btllaa..dtg la sape pn yg kt prcy dlm idup kt..xde sp blh phm kt selain mak..mak aku la bidadari syurga.. time tu aku sms lak ngan mak aku..mak aku tanyer.."adik dh berbuka ke belum?..".. aku pn story ckp makanan xde..bas xde..mak aku trus nangis..aku pn ape lg..dlm bas tu gak tumpah air mata aku..bkn niat aku nk bgtau cemane aku ssh kt sini..sbb aku tau mak lg ssh dr aku..hehe..
Mase tu aku br realize..mmg btl..xde yg slh..xde org dlm dunia ni paham sgt psl aku..melainkn mak..so..aku xkan jd bodoh sbb org len..even aku syg cemane pn kt org tu..idup aku..study aku..sume untuk mak..IDUP MAK!!!..hehe.. windu lak kat mak..nant aku wat story psl mak aku lak.. skang cam ngantuk je..mlm ni ade meeting kt fakulti..chow!....
Posted by Latifah Suaib at 3:20 PM 3 comments
Monday, February 18, 2008
Finally!!....
Finally..berjaya jgk aku meng'create' blog aku nih..dh lamer aku nk wat blog..tp bnyk sgt halangn.. Org len dh kemane2..aku br nk start.. At least ade gak tmpt aku nk melepaskn perasaan.. Mase skolah dulu2 bleh la men diari2.. Skang malas la plak aku nk men diari2 nih.. Lg pn minggu ni xbz sgt..start next week dh de test..bz ar sket.. Neway..ni la akan jd tmpt aku merapu pas ni...hehe.. WILL BE CONTINUE!...
Posted by Latifah Suaib at 9:58 PM 0 comments

