Counting my day...

Thursday, October 23, 2008

Second Child Syndrome..

Selamt pagii!!..tetibe rs nk blogging pepagi ni..sbb td tgk status ym damai menarik perhatian aku..
"Second child syndrome..mmg ade ek?huhu.."..lbh kurg camtu la..
Actually..my mum dulu pnh attend bnyk kursus psl parenting..n bnyk kali die pnh sebut..anak kedua ni lain..n mostly org yg sakit jiwa..kebanyakan anak kedua(klu xsilap aku la..dh lupe..)..especially klu atas n bwh die adalah adik beradik yg same jantina..cnth..klu die pmpn..atas n bwh die pmpn jgk.. Emmm..aku bkn pakar psychology yg nk membenarkn kata2 aku..cume itu yg penah aku dgr dr my mum la..

Aku ade cousin yg same camtu..gurl..she has a sister n next of her also sister..n of course she is the second child.. die sgt lain..sensitif..since die skolah rendah..my makcik xblh kejutkn die kasar2..mest ckp lembut..n since dr kecik..die akan wat sumthing untk menarik perhatian org..even die akan kiss mak die time mak die tdo..can u imagine??..betape die nk bgtau yg die syg..tp xblh..tu je crnye..sbb die rs org xberikn die perhatian..
Sampai skarg..tibe2 die akan tarik muke..tp xde sape tau kenape..betapa die memendam..sedih kn..
One day..my mak cik mrh2 die..n of course die akan memberontak..tp my mum dtg dkt die..pujuk..btulkn baju skolah die..elok la plak..die cume nk perhatian..

let's see wat this "second child syndrome.." is about..

Sindrom Anak Kedua
Oleh ZAKARIA SUNGIB
(petikan dari majalah Anis)


Bagaimana cara hendak berdepan dengan anak lelaki yang sudah remaja tetapi susah hendak mendengar cakap? Anak ini anak kedua dalam keluarga. Soalan ini diajukan oleh seorang ibu dalam satu program keibubapaan yang dikendalikan oleh Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah.
Menurut pakar motivasi ini, masalah tersebut ada kaitan dengan apa yang dinamakan ‘The Second Child Syndrome’ atau sindrom anak kedua. Anak kedua lazimnya anak yang sukar difahami. Anak yang suka bebas dan suka berdikari. Dengan erti kata lain, tidak gemar dikongkong.


Berdasarkan pengalamannya, daripada seribu remaja yang pernah dikaunseling, 60 peratus adalah anak kedua. Bagaimanapun, ini tidak bermakna anak kedua memang selalu bermasalah. Ia berkait rapat juga dengan cara ibu bapa mendidik dan menangani anak ini sejak dia kecil hingga usia remaja.


"Anak kedua paling rasa terbiar apabila dapat adik," ujar Dato’ Dr. Fadzilah. Anak sulung memang selalu mendapat perhatian tetapi anak kedua duduk di tengah-tengah. Ini memperngaruhi perwatakannya apabila rasa terbiar itu tidak diendahkan oleh ibu bapa.
Ibu yang bertanyakan pandangan tadi berkata, anak keduanya sudah habis belajar tetapi belum mahu mencari pekerjaan. Sudah disuruh tapi dia tidak mahu. Alasannya, bapa tidak belikan dia motosikal. Jadi dia beri syarat, kalau mahu dia bekerja, belikan dia motosikal supaya mudah berulang-alik ke tempat kerja.


Dato’ Dr. Fadzilah berkata, adalah penting bagi ibu bapa memahami hakikat kelainan anak kedua untuk menangani permasalahannya. "Bagi anak lelaki, kena berbincang tetapi jangan secara berhadapan atau bersetentang. Jika emak bincang secara berdepan dengan anak lelaki, dia akan melawan. Peluklah bahunya dari tepi dan kita nasihat dia dengan tidak menaikkan suara," beliau memberi petua.


Menurutnya, anak yang bijak kadang-kadang tidak mendengar cakap ibu bapa. "Bincang dan terangkan dengan sebab-sebab yang jelas supaya dia boleh terima, terutama kepada anak lelaki. Anak lelaki, kita kena terangkan kenapa, kenapa, kenapa, kenapa... Insya-Allah dia akan dengar."


Yang penting katanya, didiklah anak yang sudah remaja ini secara berkawan. Dekati dia dan fahami jiwanya. Hormati pandangan dan permintaan anak, asalkan ia munasabah. Apabila ibu bapa memenuhi permintaan anak ini, seperti membelikannya motosikal, berilah syarat. Misalnya, awal-awal lagi kita beri syarat agar dia tidak pandu laju-laju, tidak lumba haram, gunakan motor untuk perkara yang baik-baik dan sebagainya. Kemudian bila dia sudah bekerja, suruhlah dia bayar ansuran motor itu.


Dato’ Dr. Fadzilah berkata, anak remaja perlu diberikan kebebasan tetapi dalam masa yang sama perlu selalu dipesan dan diperhati kalau-kalau tergelincir. "Paling baik nasihatkan sebelum tidur malam. Pesan tiap-tiap malam sambil peluk dia."


Pesanan kepada anak pula mesti jelas dan lengkap. Ramai anak tidak dengar cakap mungkin kerana ibu bapa tidak berpesan kepada mereka secara jelas dan lengkap. "Ramai ibu bapa selalu pesan kepada anak perempuan yang hendak keluar rumah, jaga diri baik-baik. Tetapi kepada lelaki tidak dipesan. Jadi ibu bapa kena pesan juga kepada anak lelaki." Namun pesanan seperti "Jaga diri baik-baik" atau "Naik motor baik-baik" tidak cukup jelas maksudnya dan tidak lengkap. Ia terlalu umum dan tidak ada ‘gambar’ atau visualnya di minda anak. Contoh pesanan yang jelas dan lengkap adalah: "Nak naik motor tu baca doa" (di samping kita ajarkan dia doa naik kenderaan) atau "Bawa motor jangan lebih 60km sejam."


Begitu juga pesanan seperti "Jangan balik lewat-lewat", ia terlalu umum dan tidak lengkap. Pesanan yang jelas dan lengkap adalah, "Balik awal sikit, jangan lebih pukul sepuluh malam."
Menurut Dato’ Dr. Fadzilah, pesanan yang jelas dan lengkap begini lebih berkesan kerana ada ‘gambar’ yang terpahat di minda anak.


Menangani anak kedua yang bermasalah juga memerlukan kesabaran dan jangan sekali-kali berputus asa atau ‘give up’. "Ramai ibu bapa yang boleh sabar terhadap anak orang tetapi kurang sabar terhadap anak sendiri."

**Even aku pn anak kedua..hehe.. mak je tau cemane perangai aku..

Saturday, October 18, 2008

New recipe..

Arini roomates aku ramai yg de kt umah..kecuali anein..jaja..yanti n ct yg de agenda len.. Seperti yg dijanjikn..zila msk 'bistik' untk lunch..nyumm..nyum!..got this recipe from her mum actually..

Sebenarnyee..yg menarik tu sbb aku xpnh rs lg..kn menarik bl dpt blaja recipe br..aku pn suke msk2 nih..

Nk share?..

"Bistik Zila.."..

Daging..*potong kecik2..td wat 1/2 kg jek..
1 tin kcg peas
Potato..*agak2 ar..td pakai 5 bj kot..
Sos tomato kimball..*td pakai 1/2 botol bsr..
Bwg bsr
Bwg putih
Cili idup

cara2..

1. Potato ptg2..pastu grg..bg msk sket ar..asingkn..
2. Daging gaul ngan kunyit..pastu grg ngan minyak jek..smpai empuk..
3. Masuk bwg bsr yg dh ptg2 ngan cili idup..
4. Masuk air kcg peas..msk lg smpai empuk..pastu ltk air ikut nk bnyk mane kuah die..
5. Pastu masukkn sos tomato..
6. Pastu ltk kcg peas..sume..
7. Pastu ltk garam..rs laa..
8. Masukkn potato..gaul2..dh siappp!!!

camtu jek..xssh pn!!..cdp tauu!!..
Paaandai zilaa..hik..hik..nant blk kg leh wat..blh mkn ngan roti arab..cdp nih..nyum..nyum..
Tp sowi arr..xleh snap gambo..nant klu smpt..aku snap..

Next recipe ape??..hehe.. zilaa...nk asam pedas melaka lak..bkn sng nk suh zila msk nih..

**Emm..dh 18 kali ib mntk aku mskkn daging black pepper untk die..nant la ib tau!..sblm korg blk cuti org mskkn..

No women..no cry!

Dh masuk ari br..mata xngantuk lg..maybe pekene nescafe ema td kot..layan perasaan jap ngan 'Leaving on a Jet Plane..'.. ati pn cam xkene jek..sedih + sampai ati..mende tu??..hehe..

Wanna share sumthing..my cousin(name die pmpn..) pnh ckp.."lelaki slalu wat kite nangis..".. is it true??..hehe..sumtimes la kot..aku pn pnh nangis sbb laki..nangis rindukn abah!..ape pendapat korg..mest pnh jgk kn..

One day..aku n my mum..otw blk dr parit buntar..chat!..chat! n chat!..juz nk teman mak drive..kang die ngantuk..aku kene drive..kik..kik..she ask me sumthing..sumthing about 'jodoh..'.. Aku kn dh bsr..hehe..she ask me again abouttt...sumbody dtg 'merisik'.. aisehhh!!..she ask me the same question..n i give her the same answer..'makk..adik xkenal die..'.. dunno la..anak tok ketua mane ntah..then she ask me about my choice..chat!..n chat!..tetibe aku nangis...why huh??..
Then mak ckp..'nape nangih..ape yg sedih sgt..'..kui..kui..dh termalu sndr..

My mum slalu ckp..'sket2 nangih..'..'kuat nangih rupenyee..cam mak jgk'..sgt touching..hehe..dh namenye mak..mestla tau anak die perangai cemanee..n die tau..klu aku story sumthing yg sedih..aku xpyh bgtau..my mum mest akan ckp..'pastu..adik nangih laa..'..ahak...
Alahaiiii..mak..

Know wat??..
Aku pnh nangih bl tgk ade sorg bdk nk nek bas..tp xde duit pecah..aku lak nangih dlm bas..
Aku pnh nangih bl bc sms my cousin..(its from her ayah laa..sbb xdpt ry same..)
Klu tgk cite..lg la..kt tv xnangih lg..aku dh sayu..
Aku salu nangih bl jauh dr mak..
Aku salu nangih bl rindu kt arwah abah..
Aku akan nangih bl chat ngan mak..ckp psl hati..xtahan sioott!!..die cite mase die kecik2 pn aku leh banjir..
Aku pnh nangih bl pas pecah peluh msk sensorg smpai trtdo..tetibe time nk mkn..sape pn xpanggil..
Aku akan nangih bl dipaksa..
Aku akan nangih bl terlalu mrh..sbb aku xpandai nk luahkn mrh..so..aku diam n nangih la!!

Aku br sedar..sbenarnye..aku mmg kuat nangih..no women no cry!..tol la kot..
one day..me n my mum tgh rilek2..tgk 'bersama Dato' Fadzilah Kamsah..'..he said.. org yg lahir bln 5..salu memendam..then my mum trus pusing kt aku..'tol ke dik..'.. plz makk..dont say anything..kang aku nangih lg...kik..kik..

Nape aku kuat nangih??..aku ni lembek ke?.. aku nangih sbb sumthing yg aku rasa dr ati..rindu..sedih..kecewa..mak je yg pasan aku kuat nangih..kdg aku pnh tgk mata mak merah..aku tau mak nangih..tp mak xbgtau np..n aku xnk tanye..sbb aku tau..aku pn cam mak..org ssh nk predict sbb pe aku nangih..klu ditanye nape..aku lg nangih..cemane nk ckp ek..
nangih sbb sumthing yg ssh nk diluahkn..

Pnh bc ni x...


Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa engkau menangis?"
"Karena aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti".
Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.
Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya
kepada Tuhan, "Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?"
Dalam mimpinya ia merasa seolah Tuhan menjawab,
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untukmemberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak- anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh " "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.

Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bila pun ia perlu." "Kau tahu: Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada."



real men dun cry??..i'll discuss on my next n3..hik..hik

**I hate the guy who always make me cry...butt..i love the guy who always says "i hate to see u cry..plz dun cry sygg!!.."..wahhhh!!!

Thursday, October 16, 2008

Bl dh dok sorg...

Burrpp!!!..kenyang..hehe.. bl dh dok sorg..camnila..hehe.. bosan + skit mate tgk laptop + lapow!..
Jawabnyee..bkk peti..cr bahan..msk laa..dlm bp mnt kt dapow dok brsilat sensorg..ni la menu aku arinie..


*ikan kembong sweet sour..


*ayam goreng..

*nasi putih yg tlh dicuci bersih tau!!..


*my fav drink..


better than nothing la kn..dh lapow.. ok la dr mlm smalam..aku blasah megi jek..tu pn megi org..hik..hik..bkn xde mknan..tp tgh xde mood nk msk.. Tulaa..org ckp..msk ni kene ade minat..br menjd..klu xminat..wat pn terpakse..kn jd xsdp!!..
Skang nii..mslhnyee..bl dh pewot aku kenyang..mate pulak lapow!!..ngantuk!..
Hmm..nk wat keje sket lg la..

**Teringt lak aku msk laksa kt cousin2 aku untuk berbuke sehari sblm ry aritu.. diorg mkn cam dh 41/2 bulan xdpt mkn..bkn sbb laksa aku sdp(sdp la jgk kn..) Tp sbb diorg mmg antu laksaa..ari2 bg laksa pn balun jek..

Insan bernama Kekasih!..

Penah xkorg berangan dpt lagu yg 'special' dr sumbody yg 'special'?..romantik kn.. wanna share la sket..hehe.. Sonoknye klu dpt lagu nih dr sumbody yg kite sukeee..

Insan Bernama Kekasih
Album : Satu Tekad
Munsyid : Unic
http://liriknasyid.com


Debar hatiku membisik rindu
Ingin aku katakan
Kau gadis idaman

Adakah mungkin kau kumiliki
Ingin aku jadikan
Inasan bernama kekasih

Keayuan yg tergambar
Lukisan nur iman
Bersulamkan keindahan santun perkataan
Bagai puith salju mendinginkan hangat perasaan
Mengusir segala resah di jiwa

Kusampaikan slm ucapan mesra
dan merisik khabar berita
Masihkah ada peluang
Utkku melafazkan cinta
Umpama rembulan jatuh ke riba
Mendengar khabaran darinya
Padaku kau memendam rasa

PadaMu oh Tuhan
Kumohonkan keredaan
Nur kasih yg kudamba
Kekal hingga ke syurga

Hanya satu yg kupinta
Kebaikan darinya
Moga dipeliharakan tulus cinta kita
Agar kukuh ikatan yg murni bahagia selamanya
Dgn lafaz pernikahan yg mulia

Dtglah kasihmu dlm diriku
Menghiasi ruang hatiku
Akanku sambutnya dgn
Sujud penuh kesyukuran

Kuharap jalinan kan berpanjangan
Selagi kasih yg terbina
Kerana cinta kpdNya

Kauku sayangi
Teman sejati
Dikaulah sesungguhnya
Insan bernama kekasih


Lately..aku suke dgr lg ni..emmm...berangan je ok!!...slalunye yg kite beria dok berangan tu yg xdpt!..aduaiii!!...kik..kik..

Rayaa!!..





Dah lame sgt aku xjenguk blog aku nih..bkn xde idea..tp ujung2 sem ni..phm2 jela..test..report..ditambah dgn thesis aku yg xsiap2..aduaiii!!..

Sebelum tu..rs2 blm terlalu lwt aku nk wish "Selamat Hari Raya Aidilfitri..Maaf zahir batin.."..
Khas untuk sume kwn2..xkire kt mane korg berada..jauh atau dkt..dn jgk untk sume pembaca blog aku yg xseberapa ni.. Aku mintk maaf ikhlas dari hati aku..maaf dari ujung rambut smpai ujung kaki..teramat ikhlas..aku selalu sedar..kdg2 ade kata2 aku yg terlepas smpai buat org terasa dn tramik ati..kdg2 ade perlakuan aku yg trlebih2 smpai org rs aku ni 'over'..'mengada2'..n 'xsenonoh'.. InsyaAllah aku akan cube perbaiki skit2..

Ampun maaf jgk untk my beloved mum n atok..n especially my bro n my sys(yelaa..mak n atok mane ade bc blog..hehe) Adik mntk maaf klu sepanjg 25 taun adik idup ni..adik xpnh wat sume org bangga dgn ape yg adik wat..adk mntk maaf jgk klu ade slh silap adik yg trlbh2..kdg2 adik wat sumthing xpikir pjg..mntk maaf!..halalkn mkn minum adik.. (cedihh!!..)

Emm..dis year..1st time kitorg beraya kt lenggong..taun2 sblm ni..kitorg sume beraya kt kg tercinta..tmpt kitorg berkumpul..tp taun ni..atas sbb2 yg xdpt dielakkn..kitorg sume beraya kt lenggong jek..termasukla my beloved chu n all my fav cousin..at least..terasa gak sonok nye beraya klu dh de chu anak beranak..tp xg memane pn..plg2 g umah along nab kt jenalik jek..
Opss..lupe..kire dlm ptg2 kitorg tgh msk ayam tuu..tetibe sorg lg mak sedara aku anak beranak pn berkumpul kt lenggong..lg la bertambah meriah...syok la gak even xde kt kg..
Emm..hopefully ry taun dpn lg sonok la..manela tau aku dh keje..dh blh bg duit ry dh..hehe..amiiinn!!

**to my dear friend..Nurul..Tahniah n Selamat Bertunang!!..pd ry keempat aritu...(tepuk!..tepuk!!..)

Friday, October 10, 2008

Handbag free..

To celebrate the October 15, 2008 launch, Handbag Planet are giving away a free handbag every hour for 24 hours on the day of the launch. Their high fashion, trendy handbags are inspired by popular designer brands and priced between $30 and $80.

Log on to their website at http://www.handbagplanet.com/